World Masters 2008 Uusi Seelanti – ESRC:n kisaraportti

Squashin seniorien MM 2008 kilpailut pelattiin Uuden Seelannin Christchurchissa 19.-25.10.2008. Kisoihin osallistui lähes 800 pelaajaa (miehet 550 ja naiset 250) 40 eri maasta. Lisäksi vapaaehtoistyötekijöitä oli lähes 300. ESRC:ta mukana olivat Jammu Saari (M50), Juha Saarentaus avec (M50), Jarkki Jaakkola (M50), Hannu Haanpää (M45), Lars Ekholm (M60) sekä Bertil Walli, ESP (M65). Kaikkiaan Suomesta kisoihin osallistui 16 pelaajaa!
Porukkamme pääosa lähti matkaan 14.10 tiistaina Kööpenhaminan kautta Singaporeen (lento 12h), jossa aikaeroa oli 5h. Majoituimme loistavassa Park Royal hotellissa, jossa mm. otimme aurinkoa poolilla!
jarkki-ja-jammu-singaporen-park-royalin-altaalla.JPGekholm-suokko-jaakkola-ja-haanpaa.JPG
Singaporessa olimme kolme päivää. Ensimmäisenä iltana pelasimme ystävyysottelun Tanglia clubin joukkuetta vastaan (5-3) ja toisena iltana British clubia vastaan (4-4). Pelien jälkeen molemmat järjestävät clubit tarjosivat meille illallisen omalla clubillaan, jakoivat meille clubinsa pelipaidat sekä veivät meidät tutustumaan kapungin rientoihin! Tanglia clubilla oli normaalien kössikenttien lisäksi kaksi nelipelikenttää. Ne olivat levyedeltään normaalimittaisia, kattokorkeus oli huima ja suurimpana erona – kenttä oli n. 3-4 m syvyyssuunnassa pidempi kuin normaali kenttä. Pelaajat käyttävät kaikki suojalaseja . Nelipeli on kuuleman mukaan erittäin suosittua siellä. Osa pelaajista pelaa vain nelipeliä!
haanpaa-ja-claire-kluyver.JPGsingaporen-british-club.JPGsingaporen-junioreita.JPGsingaporen-tangliklubin-vieraana.JPG
Kävimme myös äänestämässä Singaporen suurlähetystössä (kunnallisvaalit). Jammu ei kylläkään tiennyt ketä äänestää, mutta onneksi Jarkilla oli yksi ehdokasnumero mukana!
Singaporesta jatkoimme matkaa Uuteen Seelantiin (lento 10h). Lentokoneessa etenkin lentoemännät olivat kiinnostuneita ESRC:n jäsenyydestä!
Uudessa Seelannissa meitä oli vastassa ”Suomen sää”. Aamuisin lämpöä oli +7-9 ja päivällä +15-19 astetta. Shortseja ei siis tarvittu (ja niitä oli mukana aika tavalla). Maa osoittautui maineensa arvoiseksi. Maisemat olivat todella vaihtelevia – oli vehreää muuttuen jylhiksi vuoriksi (jossa mm. Hannu Haanpää kävi laskettelemassa). Löytyi upeita lahdenpoukamia, missä delfiinit ja valaat uiskentelivat. Upea kokemus oli myös 10h:n junamatka läpi eteläisen saaren – näimme arviolta 215000 lammasta matkan varrella (Lasse Ekholm laski). Kävimme kuumavesialtailla, joiden eteerinen rikiltä tuoksuva vesi pulppusi tulivuorten syvyyksistä sekä tutustuimme alkuperäisväestön – Maorien – historiaan jne.
jarkki-hammerissa.JPGjarkki-ja-japanilaispelaaja-2.JPGuuden-seelannin-maorien-historiaa.JPG
Tätä kaikkea edelsi tietenkin KISAVIIKKO! Kaikkiaan vietimme Uudessa Seelannissa 12 päivää. Luunkovia pelaajia löytyi etenkin E-Afrikasta, Uudesta Seelannista, Australiasta ja Englannista. Kisapeleihin oli käytössä kuusi hallia. Jo pääkierroksen toisella kierroksella tuli valtaosalle meistä ”noutaja”. Uskomattoman taitavia pelaajia – siellä ei paukutettu putken päälle, vaan vastustajat viljelivät uskomattomia ”lobbeja”. Eriyisesti tämän sai kokea eräs M65 sarjan ennakkosuosikeista – Bertil Walli. Okki Wenter syötti 27 ”lobbia” pelissä ja Bertil yritti epätoivoisasti palauttaa niitä – huonolla menestyksellä. Jokaiselle meistä tuli kisaviikon aikana 5-7 peliä, sillä kaikki sijat pelattiin! Järjestäjät julkaisivat joka päivä pienen A4 kokoisen monisteen päivän mielenkiintoisimmista jutuista kera kuvien nimeltä ”90 Seconds”! Kisojen vanhin pelaaja oli hollantilainen Otto Hart, joka täytti kisaviikolla 84-vuotta pelaten luokassa M75!
guy-de-lacey-jammu-saari-0-3.JPGhaanpaa-saari-ja-jaakkola-chrishurstin-hallilla.JPGjaap-vessel-e-afrikka-ja-jarkki-tulos-3-2.JPGjammu-saari-ja-andre-lucaaus-m50.JPGjarkki-jaakkola-soichi-igarashi-jpn-3-0-m50.JPGjuha-pekonen-m50.JPGjuha-saarentaus.JPGjuha-saarentaus-m50.JPGrichmond-clubilla-matsin-jalkeen-jammu-jarkki-3-0.JPGsaarentaus-jaakkola-suokko-ja-saari-m50-avajaisissa.JPGsteve-mccarroll-jarkki-jaakkola-3-0-50.JPGjarkki-jaakola-ja-bea-de-dreu-spitse-hollanti-n45.JPG
Erityisen kovatasoisia olivat myös Japanin naispelaajat, joita esim. N35 luokassa oli mukana 8.
Kokoajan paikalla oli myös Jutta Tuunanen, joka asuu Uudessa Seelannissa ollen siellä töissä insinööritoimistossa! Kaikilta työkiireiltään Jutta ehti kuljetella osaa porukkaa katselemaan aika-ajoin nähtävyyksiä!
Illalla kävimme luonnollisesti tutustumassa paikallisiin ruokapaikkoin (ja muutamiin pubeihin). Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi!
japanilaisessa-ravintolassa.JPGjuha-ja-mira-saarentaus.JPGjarkki-jaakkola-soichi-igarashi-jpn-3-0-m50-2.JPG
Päättäjäisillalliset pidettiin Ilmavoimien lentomuseossa, joka oli todella vaikuttavan hieno paikka. Paikalla oli lähes 1000 ihmistä ja koko illan tarjoilu ”pelasi” loistavasti ja ruokakin oli hyvää!
a>paattajaiset-ilmavoimien-museotiloissa.JPGpaatajaisillanvietto-ilmavoimien-museotiloissa.JPG
Kun kisapelit oli pelattu ja yhteystietoja vaihdettu pääosa porukastamme (Saari, Haanpää, Jaakkola, Ekholm ja Nalle Parmonen, TSK) suuntasi matkansa Malesian Penangiin. Siellä pelasimme mm. paikallisella, kunnallisella ”Penang International Squash Clubilla”. Hallilla harjoittelee n. 300 junioria ja mm. tämän hetken naisten ammattilaisten nro 1 – Nicol David – on aloittanut uransa tällä hallilla. Hallilla toimi useita valmentajia ja he kertoivat mm. käyvänsä opettamassa Kiinassa paikallisia pelaajia sekä että squash on siellä vahvassa nousussa!
Myös Malesiassa nautimme aivan upeita illallisia sekä vietimme auringonoton lomassa aikaa nestehukkaa parantamassa
Lopuksi – kisamatka kaikkine höysteineen oli upea. Mukavaa yhdessäoloa, hienoja pelejä, upeita maisemia ja kokemuksia sekä tärkeimpänä paljon uusia squashystäviä eri puolilta maailmaa. Suurkiitokset Lasse Ekholmille koko porukkamme puolesta, joka organisoi koko matkamme.
Seuraavat kisat pelataan 2010 Saksan Kölnissä, joten nyt on jo polkaistu ESRC:n osalta liikkeelle ”Operaatio Deutschland”. Matkan johtajana Lasse Ekholm ja päävalmentajana Jammu Saari. Kisa pelattaneen elo-syyskuussa 2010.

Uuden Seelannin kisasta löytyy n. 900 kuvaa osoitteesta www.worldmasterssquash.com

Kommentoi artikkelia »»

Sinun on rekisteröidyttävä jos haluat jättää kommentteja